Nye arrangementer skal vise det seneste inden for digital forskning og innovation

Med en ny serie af online-arrangementer under overskriften ”Live from behind the walls” vil det nye Institut for Elektro- og Computerteknologi (ECE) præsentere forskning og innovation inden for software og digitale teknologier.

Event graphics: Live from behind the walls. Get the latest in digital research and innovation, February 23rd @ 2 pm CET
Det første "Live from behind the walls"-arrangement finder sted d. 23. februar via Microsoft Teams.

“Live from behind the walls” er en platform, hvor AU-forskere og forskningsprojektpartnere fra industrien og den akademiske verden – og potentielt også studerende – kan præsentere deres arbejde. Formatet er et to-timers online-arrangement med en række præsentationer af 10–20 minutters varighed. ORBIT Lab står for koordinering af arrangementerne

Håb om at mindske gabet mellem industrien og den akademiske verden

Professor Peter Gorm Larsen, der også er nyudnævnt leder af sektionen “software and computing systems” ved Institut for ECE, står bag konceptet. Han håber at bidrage til at udrede nogle af misforståelserne omkring forholdet mellem den forskning, der finder sted ”bag murene” på AU og innovation i industrien. Han forklarer:

“Vi har ofte hørt, at der mangler gennemsigtighed omkring, hvad der foregår bag AU's mure, og at kløften mellem forskning inden for teknologi og dens anvendelse i industrien er bred.”

Han håber, at disse arrangementer vil bidrage til en bedre forståelse af, hvad der finder sted “bag murene” – i hver faldt inden for digital forskning og innovation. Han er dog uenig i, at kløften er stor:

“På vores institut har vi en lang tradition for samarbejde med både industrien og den offentlige sektor. Den forskning, der finder sted på Institut for ECE, danner grundlaget for digitale transformationsprojekter – både i industrien og den akademiske verden.”

Ud over sin nye rolle som sektionschef, underviser og vejleder Peter Gorm Larsen ingeniørstuderende på kandidatniveau. Han koordinerer flere forskningsprojekter (f.eks. HUBCAP og INTO-CPS) samt andre eksternt finansierede projekter. Han leder AU DIGIT og AU Center for Digital Twins og er også involveret i det nye Digital Transformation Lab i Ringkøbing Skjern kommune. Før sin akademiske karriere har han en lang karriere i industrien bag sig.

Oplægsholdere og emner

Peter Gorm Larsen kommer til at være vært for online-arrangementerne, som bliver afholdt på engelsk. I programmet til det første arrangement er der oplæg fra forskellige projektpartnere, f.eks. Raytheon Technologies Research Center, University of Pisa og Norwegian University of Science and Technology. Emnerne spænder fra cyber-physical systems, digital twins, co-simulations, UniFMU (Universal Functional Mock-Up Unit) til et oplæg om “The ORBIT Lab approach” af Kasper Løvborg Jensen, leder af ORBIT Lab og professor (docent) ved Institut for ECE.

TRL (Technical Readiness Level) falder gennem programmet, og deltagerne er velkomne til at vælge de mest relevante oplæg. I begyndelsen vil begivenhederne hovedsageligt indeholde projekter fra Instituttets softwaresektion. Med tiden kan projekter fra andre af instituttets forskningsområder også inkluderes. Der vil være ca. 6 arrangementer i år, og hvis konceptet viser sig at være vellykket, vil der være op til 12 i 2022.

Det første arrangement i serien finder sted den 23. februar kl. 14.00. Alle er velkomne. Tilmelding foregår via ORBIT Labs website.

De efterfølgende arrangementer finder sted den 28. april og den 30. juni.

Litte Dalsgaard, Community Manager, ORBIT Lab, AU Institut for Elektro- og Computerteknologi
litte@ece.au.dk / +45 9352 1447

Peter Gorm Larsen, Professor, AU Institut for Elektro- og Computerteknologi