Aarhus-ingeniører vil udvikle verdens mindste hjerneinspirerede computer

Samtidig skal enheden have så lille et energiforbrug, at den kan høste det selv direkte fra omgivelserne. Projektet har modtaget støtte fra Villum Experiment.

”Hvis vi lykkes, vil det være det første BIC-system på størrelse med et støvkorn og med så lille energiforbrug, at energien kan høstes direkte fra det omkringværende miljø," siger Hooman Farkhani, adjunkt ved Institut for Elektro- og Computerteknologi ved Aarhus Universitet. Stockfoto.

Kunstig intelligens (AI) har oplevet en eksplosiv vækst de seneste år, men på trods af store fremskridt kræver AI-algoritmer stadig stigende strømforbrug.

I skarp kontrast kræver den menneskelige hjerne blot omkring 20W for at udføre mere end 10 billiarder (10.000.000.000.000.000) operationer. Det er 12 størrelsesordener bedre end moderne supercomputer-teknologier.

”Derfor forsker vi intensivt i udvikling af ny hardware, der efterligner menneskehjernens opbygning med neuroner, synapser og neurale netværk, såkaldt hjerneinspirerede computere (BICs). Og selvom man på denne måde har formået at sænke energiforbruget drastisk for AI-algoritmer på BICs, er der stadig rigtig lang vej til hjernens effektivitet, når det kommer til størrelse og energieffektivitet,” siger Hooman Farkhani, adjunkt ved Institut for Elektro- og Computerteknologi ved Aarhus Universitet.

Han har netop modtaget en bevilling på 1,9 mio. kr. fra Villum Experiment til et nyt projekt, der skal se udviklingen af et nano-størrelses BIC-system.

”Hvis vi lykkes, vil det være det første BIC-system på størrelse med et støvkorn og med så lille energiforbrug, at energien kan høstes direkte fra det omkringværende miljø. Der vil med andre ord ikke være behov for strømforsyning, og det åbner op for mange nye anvendelsesmuligheder for kunstig intelligens fremover, der tidligere var umuligt,” siger Hooman Farkhani.

Projektet, der går under navnet Spin-Grain, er ét af i alt 51 projekter, der netop har modtaget fondsmidler på i alt knap 99 mio. kr. fra Villum Fondens program Villum Experiment.

Programmet donerer penge til ”vilde forskningseksperimenter” og hylder Villum Fondens stifter, Villum Kann Rasmussens, utrættelige eksperimentelle tilgang til livet.

Forskerne bag de 51 eksperimenter er alt fra ph.d.-studerende til professorer og repræsenterer en lang række forskellige nationaliteter. Ud over Aarhus Universitet har Aalborg Universitet, Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet, IT-Universitetet, Roskilde Universitet og GEUS modtaget bevillinger.

Læs mere på fondens hjemmeside her.

Adjunkt Hooman Farkhani
Mail: farkhani@ece.au.dk