Klar, parat, kør: Ingeniørstuderende bidrager med løsninger til konkurrence for elbiler

På ingeniøruddannelserne, på Aarhus Universitet og i samfundet blæser vindene i retningen af den grønne omstilling. Det samme gælder for foreningen WestWind Challenge, som på initiativ af blandt andre entertainer og elbilsentusiast, Jan Gintberg, arbejder for at fremme udviklingen hen imod en grønnere transportsektor. Den mission var 14 ingeniørstuderende med interesse for den grønne omstilling klar på at bidrage til, da de en aften i november blev inviteret med om bordet af WestWind Challenge.

Gruppebillede fra eventet. Foto: Casper Silber

Ringkøbing-Skjern Kommune skal til foråret, som en del af WestWind Challenge (WWC), danne ramme for en festival med fokus på fossilfri transport. Som en del af festivalen afvikles en stor konkurrence for elbiler; den såkaldte “Endurance Challenge”.

Endurance Challenge skal ikke være et traditionelt racerløb, hvor det handler om at nå fra A til B på tid og med fuld opladning på bilen. Race-deltagerne skal præsenteres for en række udfordringer undervejs, som skal indgå i konkurrencen og dermed danne grundlag for kåringen af race-vinderen blandt de 50 elbiler, der skal deltage. Det var denne overordnede udfordring, de studerende her skulle arbejde med.

Teknologi, infrastruktur og adfærd

Inden deltagerne fik lov til at “give den gas”, sørgede Jan Gintberg og Chris Kroer Jensen, som er CEO i WWC, for at klæde dem på til opgaven.

De blev briefet på at udvikle ideer til løsninger, hvor de både skulle forholde sig til teknologi, ladeinfrastruktur og menneskers adfærd. De ville desuden blive bedømt på originaliteten af deres ideer, underholdningsværdien samt graden af realiserbarhed i forhold til at Endurance Challenge skal løbe af stablen allerede d. 28. maj næste år.

Da der blandt deltagerne var repræsentanter fra fem forskellige ingeniøruddannelser på Aarhus Universitet, blev de inddelt i tre hold og blandet for at opnå størst mulig spredning i faglighederne.

Sæt strøm til ideerne

I løbet af aftenen arbejdede grupperne målrettet med at udvikle koncepter til Endurance Challenge, og for at accelerere de kreative hestekræfter, fik de løbende serveret brændstof til både hjerner og maver.

Fælles for deltagerne var en stor interesse i aftenens overordnede tema; nemlig fremtidens grønne transport, og det var tydeligt at mærke deres engagement. Jacob Svoldgaard, som læser softwareteknologi, sagde:

“Jeg mener, at vi alle bør interessere os for den grønne omstilling, og privatbilismen er et godt sted at starte. Hvis vi får styr på de nuværende udfordringer med ladeinfrastrukturen og sørger for, at der er nok grøn energi til formålet, tror jeg at flere ville overveje at købe en elbil.”

Omar Suleiman, som også læser softwareteknologi, fortalte:

“Det er spændende at være med til at finde på løsninger, som potentielt kan blive en del af Endurance Challenge, og føle at vi her arbejder med noget, som kommer til at gøre en forskel. Det tror jeg kan motivere de fleste ingeniørstuderende.”

En vindergruppe på podiet

Til slut præsenterede grupperne deres løsninger i håb om at blive kåret som aftenens vinder, og det stod hurtigt klart, at der ville blive kamp til stregen.

Der var heller ikke enighed i panelet, fordi alle grupper præsenterede originale ideer og kom godt i mål med opgaven. Dog blev panelet til sidst enige om at udnævne gruppen “Happy Hour” som vinder.

Valget faldt på denne gruppe, fordi de var kommet langt med at tænke i løsninger, helheden af konceptet og inddragelsen af lokalområdet og de øvrige festivaldeltagere, dvs. publikummer til Endurance Challenge. Derudover kom de også med anbefalinger til relevante teknologier, som WWC med fordel kunne inddrage.

Blandt vinderne var stemningen høj. På vinderholdet var blandt andre Sissel Sofie Larsen, som læser elektrisk energiteknologi. Hun udtalte:

“Jeg synes, det er en vigtig sag, vi har bidraget til i aften! Det er imponerende, hvor meget vi kan nå, når vi sætter os rundt om et bord og arbejder dedikeret med en udfordring. Jeg glæder mig til at se vores ideer blive implementeret i Endurance Race.”

Vinderholdet får stillet en elbil til rådighed med henblik på at deltage i Endurance Challenge. Alle deltagere får billetter til WWC, som afholdes d. 28. maj 2022.

Blæst omkuld

Blandt repræsentanterne fra WWC var tilfredsheden med aftenens udbytte heller ikke til at tage fejl af.

“Jeg er blæst omkuld af alle de vilde input, vi har fået fra de studerende i aften. Mange af dem kan vi anvende direkte i vores videre arbejde med at få Endurance Challenge-konceptet helt på plads, og de øvrige kan vi implementere på fremtidige udgaver”, udtalte Chris Kroer Jensen.

Jan Gintberg supplerede: “Vi kommer til at stjæle jeres ideer og implementere dem direkte i konceptet. Tusind tak for jeres mange geniale bidrag!”

Om eventet

WestWind Challenge Hack var arrangeret af ORBIT Lab og RESCUE Lab, AU, Institut for Elektro- og Computerteknologi, AU, Institut for Datalogi samt WestWind Challenge.

Dommerpanelet bestod af Jan Gintberg, Chris Kroer Jensen, Björn Andresen (leder af RESCUE Lab, hvor eventet blev afholdt, og professor på studieretningen Elektrisk Energiteknologi på AU, Institut for Elektro- og Computerteknologi (ECE)) og Litte Dalsgaard, (Community Manager i ORBIT Lab på ECE).

Om WestWind Challenge

WestWind Challenge er ambitionen om at skabe verdens mest innovative og værdiskabende eventplatform for fossilfri transport i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det skal være en årligt tilbagevendende begivenhed, der på tværs af grænser, generationer og brancher skal anspore individer, organisationer og samfund til at tage aktivt del i udviklingen af fremtidens grønne transport. Projektet er forankret i en almennyttig forening etableret af Vestas, Ringkøbing-Skjern Kommune, Aarhus Universitet og Naturkraft