Nu skal selvkørende biler tale sammen
Biler skal kunne dele viden om, hvad der foregår på vejene og advare hinanden om farlige situationer. Det skal øge trafiksikkerheden i en fremtid med autonome køretøjer, og Danmarks Frie Forskningsfond investerer nu i teknologiudviklingen.
Vi har talt om dem i mange år – de førerløse biler. De er her allerede, men vejen til en fuld automatisering af vores trafik indeholder stadig en del bump.
En af de største udfordringer er sikkerhed. Moderne biler har som regel et arsenal af forskellige sensorer og kameraer, der blandt andet hjælper med at bakke og parkere uden at lave buler, og nogle biler er endda delvist selvkørende på vejene.
Teknologien kræver dog stadig, at der sidder et menneske bag rettet, for sikkerheden er endnu ikke tilstrækkelig.
”Selvkørende biler skal kunne håndtere hændelser, der kun meget sjældent opstår i virkeligheden. Det stiller nogle store krav til kunstig intelligens og udvikling af software,” siger Lucas Esterle, adjunkt ved Institut for Elektro- og Computerteknologi ved Aarhus Universitet.
LÆS OGSÅ: Kunstig intelligens skal gøre Europas byer bedre
Biler deler data
Det næste afgørende skridt på vejen imod en fuld automatisering af trafikken på vores veje er derfor at udvikle software, der gør det muligt for bilerne at pulje deres data i realtid.
Den enkelte bil skal altså ikke længere alene træffe beslutninger baseret på information fra egne sensorer og kameraer, men inkludere informationer fra de øvrige biler.
”Bilerne skal kunne kommunikere med hinanden igennem deres computersystemer. De skal dele deres viden og udnytte dette til at træffe bedre og mere præcise beslutninger. Helt banalt kan man sige, at ti kameraer fra ti forskellige vinkler ser bedre end et enkelt,” siger Lukas Esterle.
Han står i spidsen for projektet FLOCKD, der har modtaget en bevilling på 2,9 millioner kroner fra Den Frie Forskningsfond.
Den Frie Forskningsfond giver støtte til landets mest lovende og originale forskningsidéer.
Mere sikkerhed og mindre forurening
Sammen med sine forskerkollegaer vil Lukas Esterle undersøge, hvordan bilerne kan lære af hinanden, og han vil træne kameraer og sensorer til at udveksle relevante informationer om objekter og handlinger.
”Et eksempel kan være fra et vejkryds. Der er frit i fodgængerfeltet, men alligevel sender bilerne i nærheden informationer til hinanden i stil med: Jeg ser et frit fodgængerfelt. Kan I bekræfte dette? På den måde kan den enkelte bil udnytte kameraerne og sensorerne i flere andre biler,” siger han.
Ifølge EU skyldes 95 procent af alle ulykker i Europa menneskelige fejl, og fuldt automatiserede biler forventes at kunne reducere dette tal drastisk.
Et andet eksempel kunne være biler, der bremser hårdt op på motorvejen og samtidig sender informationer videre til bilerne bagved, så de kan justere farten efter de faktiske hændelser.
”Det er smart, fordi det giver et bedre flow i trafikken og et lavere brændstofforbrug og mindre luftforurening,” siger Lukas Esterle.
Kontakt
Lukas Esterle, adjunkt, Institut for Elektro- og Computerteknologi, Aarhus Universitet