Rift om universitetets ingeniørpraktikanter

Dansk erhvervsliv mødte talstærkt op for at møde ingeniørstuderende på Aarhus Universitet.

Mirko Hoekman læser til diplomingeniør i Elektrisk Energiteknologi. Han er studiemedhjælper hos Siemens Games og hjælper virksomheden med at skabe en interesse for vind blandt de kommende praktikanter (Foto: Anders Trærup)
Det store fremmøde af virksomheder på universitetet til P-dag på Katrinebjerg og Praktikmatch på Navitas vidner om et arbejdsmarked med stor efterspørgsel på ingeniører i alle brancher (Foto: Kim Harel)

120 virksomheder og flere hundrede topchefer, HR-medarbejdere og ingeniører stod bogstaveligt talt i kø for at møde studerende fra diplomingeniøruddannelserne på Aarhus Universitet til efterårets P-dag på Katrinebjerg og Praktikmatch på Navitas.

Læs mere om ingeniørpraktik her

Det skyldes, at praktikanterne er i høj kurs, og det vidner om et arbejdsmarked med mangel på ingeniører i alle brancher, mener Henrik Olsen, som er lektor ved Institut for Elektro- og Computerteknologi og ansvarlig for P-dag på Katrinebjerg:

”Der er en kæmpe interesse i erhvervslivet for at komme i kontakt med vores studerende. De vil gerne have praktikanter, og de vil gerne skabe relationer. Det er det samme scenarie, der udspiller sig hvert år. Vi åbner op for tilmelding, og alle pladserne er væk efter et par timer."

Mads Bech Olesen, som er lektor ved Institut for Byggeri og Bygningsdesign ved Aarhus Universitet, har samme melding fra Praktikmatch på Navitas:

”Der er rift om pladserne, og vi er meget glade for erhvervslivets store interesse for vores studerende. I branchen ved man godt, at diplomingeniører fra Aarhus kan noget særligt. Vi har virksomheder, som kommer både fra Sjælland og Fyn.”

Læs artiklen: Byggebranchen besøgte Navitas

Arbejdsmarkedet på besøg

En af de studerende, der deltager i P-dag, er Magnus Aggerhol Kristoffersen. Han læser til diplomingeniør i Elektronik og er forbløffet over det store fremmøde af virksomheder.

”Jeg er overvældet. Det er som om, at hele mit kommende arbejdsmarked er på besøg, og jeg er overrasket over det brede felt af interessante ingeniørvirksomheder. Jeg interesserer mig for design af microchips, og jeg kan se, at der er mange muligheder. Det giver mig en ekstra motivation som studerende, at jeg kan se, at der er så meget brug for mine kompetencer derude,” siger han.

Mads Jalving, der også er studerende, interesserer sig for robotteknologi og vil gerne arbejde med for eksempel droner eller autonome køretøjer.

”Jeg leder efter en virksomhed, der kan tilbyde mig en praktikantstilling, hvor jeg kan udvikle mine kompetencer den vej,” siger han.

Virksomheder på talentjagt

På listen over de 120 tilmeldte virksomheder er både både globale tech-giganter og små startups. De deltager  på lige fod i konkurrencen om de studerendes opmærksomhed.

“P-dag er et vigtigt arrangement for virksomhederne, der har brug for at promovere sig i kampen om at tiltrække fremtidens ingeniører. Samtidig er det vigtigt for os, at vores studerende får mulighed for at møde deres kommende arbejdsgivere. Praktiksemesteret er ekstremt lærerigt og fører i rigtig mange tilfælde også til det første job. På den måde kan det faktisk være med til at forme et helt karriereforløb,” siger Henrik Olsen.

Schneider Electric Denmark er en af de virksomheder, der hvert semester tager på talentjagt efter praktikanter fra Aarhus Universitet.

”Vi har fokus på at tiltrække talenter til vores afdelinger, og vi har positive erfaringer med praktikanterne fra Aarhus. Vi tilbyder dem en spændende arbejdsplads med nogle meget interessante opgaver og store kunder som for eksempel Google og Amazon,” siger Thomas Jespersen, firmware engineer i Scneider Electric.

Også Siemens Gamesa er til stede for at scoute talenter til fremtidens vindsektor.

”Hos os behandler vi praktikanterne på lige fod med vores fastansatte medarbejdere og giver dem også reelt projektansvar. Det, tror jeg, betyder meget, når de skal vælge virksomhed, for det giver dem et stort læringsudbytte,” siger Cagribey Esen, converter engineer i Siemens Gamesa.

Han har taget sin studentermedhjælper med. Mirko Hoekmann læser til diplomingeniør i Elektrisk Energiteknologi og er tidligere praktikant hos Siemens Gamesa.

”For mig var det fantastisk at opleve at få ansvar og at kunne skabe reel værdi allerede som praktikant. Jeg er med for at fortælle andre studerende om mine oplevelser, og jeg håber, at jeg kan inspirere nogle til at gå i mine fodspor. Det er vigtigt for mig at være med til at skabe en interesse for at arbejde med vind,” siger han.