Propfyldte u-days hos AU Engineering

Rigtig mange unge lagde vejen forbi Navitas til Danmarks største åbent hus for videregående uddannelser, u-days, for at få mere at vide om ingeniøruddannelserne ved Aarhus Universitet.

Der var meget stor interesse omkring ingeniøruddannelserne til u-days 2023. (Foto: Lars Kruse)
Både studentervejledere og faglige vejledere havde travlt med at svare på spørgsmål fra de mange besøgende hos AU Engineering på Navitas (Foto: Lars Kruse)
U-days hos AU Engineering 2023 (Foto: Lars Kruse)

Mere end 1.500 unge besøgte i år AU Engineering i forbindelse med u-days i dagene den 23., 24. og 25. februar.

Det vidner om en fortsat stor interesse for ingeniørfaget i de kommende årgange af uddannelsessøgende, fortæller Henrik Olsen, der er lektor på Institut for Elektro- og Computerteknologi ved Aarhus Universitet. Han har deltaget som faglig vejleder på u-days flere år i træk.

”Det er mit indtryk, at mange af vores besøgende i år var langt i deres overvejelser om at søge ind på en ingeniøruddannelse, da de mødte os os til u-days. De var velforberedte og kom typisk for at få afklaring på nogle sidste praktiske spørgsmål omkring det faglige eller studiemiljøet. Vi så dog også en stor gruppe af unge, der lagde vejen forbi for lige at snuse til, om en ingeniøruddannelse kunne være en mulighed for dem, og det er vi selvfølgelig også meget glade for. Målet med u-days er både at inspirere de unge og klæde dem på til at træffe deres studievalg,” siger han.

LÆS MERE OM INGENIØRUDDANNELSER PÅ AARHUS UNIVERSITET

Fokus på karriere

Især karrieremuligheder efter uddannelse var et tema, der fyldte meget på u-days 2023, fortæller Henrik Olsen:

“Vi oplever generelt et stigende fokus på fremtidsmuligheder, og de unge ved godt, at en ingeniøruddannelse er et godt kort at have på hånden. Det giver dem adgang til et arbejdsmarked med rigtige gode beskæfigelsesforhold, og det åbner døre til mange forskellige karriereveje, hvor de kan gå i dybden med noge af samfundets store udfordringer omkring sundhed, digitalisering, cybersikkerhed, klima og grøn omstilling og på den måde opnå indflydelse,” siger han.

HER KAN DU LÆSE MERE OM KARRIEREMULIGHEDER OG LØN

I 2023 var det 19. år i træk, Aarhus’ uddannelsesinstitutioner holdt u-days.

Vi siger tusind tak til de mange unge mennesker og deres forældre fra hele landet, der lagde vejen forbi AU Engineering.

VIL DU VÆRE INGENIØR? Sådan søger du ind

STADIG I TVIVL? Sådan kommer du i kontakt med vores studievejledere