Nyt samarbejde skal hjælpe virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune med på digitaliseringsbølgen

Storstilet industrielt og akademisk samarbejde mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og Aarhus Universitet er ’en kæmpe mulighed’, lyder det fra kommunens borgmester, som hilser det nye initiativ velkommen.

Det nye forsknings- og demonstrationslaboratorium, AU Digital Transformation Lab, bliver placeret ved Innovest i Skjern. Foto: Ringkøbing-Skjern Kommune.

Med en investering på i alt 15,8 mio. kr. er lokale virksomheder, Ringkøbing-Skjern Kommune og Erhvervsråd samt kommunens Videnudvalg gået sammen med Aarhus Universitet for at opbygge et nyt forsknings- og demonstrationslaboratorium, AU Digital Transformation Lab (AU-DTL Skjern), som bliver fysisk placeret ved Innovest i Skjern.

Den nye facilitet skal sikre, at lokale virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune er med forrest på den fjerde industrielle og digitale bølge, Industri 4,0.

En kæmpe mulighed for kommunens produktionsvirksomheder, lyder det fra borgmester Hans Østergaard:

”Det er helt unikt, at så mange parter går sammen og arbejder hen imod samme mål, og det er da klart, at vi har tårnhøje forventninger. Rigtig mange af vores produktionsvirksomheder er allerede blandt de førende innovative spillere på deres bane, men den akademiske viden, som Aarhus Universitet byder ind med i projektet her, kan være med til at sikre grundlaget for vækst, udvikling og innovation og dermed løfte vores virksomheder til nye højder,” siger han i en pressemeddelelse.

Viden, innovation og teknologi

Formålet med laboratoriet er at vise, hvordan fremtidens industri ser ud, og danne grundlag for udvikling af produktprototyper ved brug af øget digitalisering, nye materialer og produktionsteknologier.

Rektor ved Aarhus Universitet, Brian Bech Nielsen, siger:

”Samarbejdet med Ringkøbing-Skjern Kommune er et konkret og rigtig godt eksempel på, hvordan den nyeste viden, innovation og teknologi, der skabes på universitetet, bliver gjort tilgængelig for virksomhederne. Jeg er overbevist om, at AU Digital Transformation Lab vil bidrage til lokal udvikling og vækst til gavn for både erhvervslivet og borgerne i kommunen. Jeg håber, at mange af kommunens virksomheder vil gribe muligheden for et tæt samarbejde i AU Digital Transformation Lab, og jeg glæder mig personligt over, at der med laboratoriet nu bygges oven på det gode samarbejde, som Ringkøbing-Skjern Kommune og Aarhus Universitet har haft i mange år.”

Laboratoriet skabes i samarbejde mellem Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd og Institut for Ingeniørvidenskab på Aarhus Universitet. Lab’et vil blive et knudepunkt for at sikre et flow mellem forskningsbaseret viden fra universitetet og praksisbaseret viden ved virksomhederne.

DIGIT og digitale tvillinger

I spidsen for den forskningsmæssige del af aktiviteterne står professor Peter Gorm Larsen, der bl.a. leder AU Centre for Digitalisation, Big Data and Data Analytics (DIGIT):

”Den globale fremstillingsindustri er i konstant og rivende digital udvikling, og den udvikling er vi på forkant med i DIGIT. Med AU-DTL Skjern vil vi rigtig gerne styrke de digitale muligheder for danske produktionsvirksomheder med nyeste viden og let adgang til at ride med på den digitale bølge. Jeg glæder mig meget med samarbejdet med de lokale virksomheder,” siger han.

AU-DTL Skjern bliver knyttet til DIGIT, og der er planer om at etablere parallelle labs i andre kommuner i Region Midtjylland. De enkelte labs kobles sammen gennem det centrale hub på AU. I Ringkøbing-Skjern vil fokus være på Digital Twin teknologien, der gør det muligt at lave en digital kopi af et produkt eller en produktionsproces, som man kan udvikle og teste på. Du kan læse mere om teknologien her.

Lab'et vil være åbent for besøg fra virksomheder og samarbejdspartnere, ligesom der flere gange årligt vil være aktiviteter for skoleklasser og ungdomsuddannelser. Desuden vil Phd-studerende, post docs og andre forskere løbende via bl.a. foredrag formidle resultaterne af deres forskning.

AU-DTL Skjern er støttet af Erhvervs- og Vækstudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune med 5,03 mio. kr., af Kommunens Erhvervsvækstforum med 5,0 mio. kr., af kommunens Videnudvalg med 2,8 mio. kr, og med 600.000 kr. hver fra de fem lokale virksomheder, der indtil videre har koblet sig på projektet.

Projektet løber over tre et halvt år. Efter bevillingsperioden er det målet, at projektet er selvfinansieret. Finansieringen skal herefter komme fra virksomheder og forskningsprojekter.

Jesper Bruun
Journalist, AU Engineering