I skal som klasse gennemføre et søvneksperiment, som strækker sig over 2 døgn. Formålet med søvneksperimentet er at teste, hvilken betydning en enkelt nats søvnudtrætning har på det kognitive funktionsniveau samt generelle faktorer for ens velfindende. I dette kapitel vil de forskellige led af eksperimentet og udførelsen af dem blive forklaret.
For at teste, hvilke effekter kortvarig søvnudtrætning har på det kognitive funktionsniveau skal I, i forbindelse med jeres nattesøvn gennemføre et såkaldt kognitivt testbatteri med 5 relativt simple opgaver, der hver især afspejler tilstanden af forskellige kognitive domæner. Før det kognitive testbatteri bliver yderligere præsenteret, skal vi først lige hurtigt have styr på begrebet kognition.
Kognition er et samlet begreb for den måde vi tænker, husker, bearbejder og anvender viden på. Det kan altså betragtes som et videnskabeligt udtryk for ”tankeprocesser”. Kognitionsbegrebet kan inddeles i domæner, som hver dækker over en gruppe af former for tænkning. Eksempler på kognitive domæner er perceptuel-motor funktion (evnen til at koordinere sanseinput med bevægelsesmønstre), sprogkunstskaber, læring, hukommelse, planlægning, problemløsning og sociale færdigheder (at kunne genkende følelser i andre og opnå ”situationsfornemmelse”).
Det kognitive testbatteri består af 5 forskellige opgaver af en samlet varighed på ca. 15 min. Dette kognitive testbatteri skal I gennemføre 2 gange på samme tid af dagen, efter henholdsvis en nat med almindelig søvnmængde 8-9 timer og efter en nat med kun 4 timers søvn. Opgaverne består af følgende:
Disse test afspejler alle simple kognitive domæner, som der er belæg for, bliver påvirket allerede ved kortvarig søvnudtrætning.
Gennemgå sammen i klassen følgende protokol inden eksperimentets start. Eksperimentet strækker sig over en periode på 2 døgn, helst i forlængelse af hinanden. Formålet er at teste for målbar forskel i det kognitive funktionsniveau efter hhv. en nat med normal/anbefalet søvnmængde 8-9 timer og en nat med maksimalt 4 timers søvn. For at opnå de mest retvisende resultater er det vigtigt, at prøve at følge protokollen så præcist muligt.
Jeres underviseren præsenterer emnet under en lektion på klassen. Hvis I ikke allerede har læst Introduktionen gøres dette i fællesskab. Planlæg i fællesskab, hvorledes den eksperimentelle periode skal forløbe og aftalt hvornår I har jeres først testdag.
Gennemgå I løbet af opstartslektionen på klassen, hvorledes testen kan tilgås og gennemfør herefter en "baseline-test" hvor I skaber bekendskab med testens udformning og hvordan de 4 delopgaver løses. Dette vil mindske risikoen for en såkaldt træningseffekt (at I performer bedre i testen anden gang, fordi I første gang ikke var helt klar over hvordan testen skulle gennemføres). Jeres lærer vil tildele jer et fælles KlasseID og et personligt ElevID. Hvis jeres KlasseID er et ulige tal skal I starte med at sove en normal nattesøvn (stræbe efter min 8 timer) til testdag 1 og herefter reduceret søvn (maksimum 4 timer) til testdag 2. Hvis jeres KlasseID er et lige tal udføres søvneksperimentet I omvendt rækkefølge (dvs. reduceret nat først og lang nat sidst),
Til lektionen skal I have forsøgt bedst muligt på at have søvn enten en reduceret nat (lige KlasseID) eller en lang nat (ulige KlasseID). Når I mødes på klassen, skal I fælles, men på hver jeres computer gennemføre det kognitive testbatteri og svarer på de tilhørende spørgsmål
Til denne dag bedes I om at have sovet omvendt af hvad I gjorde optil Testdag1. Når I mødes til jeres lektion på klassen, gentager I, i fællesskab, men på hver jeres computer det kognitive testbatteri og svare på de tilhørende spørgsmål.
Når det kognitive testbatteri er gennemført på test dag 2, kan databehandling og analyse af testresultaterne påbegyndes.
Testen ligger på en internetplatform kaldet Pavlovia. Pavlovia er udviklet af The University of Nottingham, som et specifikt værktøj til forskere, hvor online eksperimenter kan tilgås og udføres på en måde der overholder reglerne for behandling af personlige oplysninger (GDPR, General Data Protections Regulation). Det vil sige at data bliver anonymiseret fra start, det vil derfor ikke være muligt for os at spore data tilbage til dig eller din computer. Testen ligger online, men når du kører den, vil alle de små filer tilhørende testen downloads til din computer. Dette betyder at testen i realtid kører lokalt på din egen computer, hvilket sikrer at testen ikke er overfølsom for variation i internetforbindelse. Da flere af testene er tidsfølsomme, kan selv små variation i forbindelsen have stor påvirkning på resultaterne, dette minimeres ved at testen køres lokalt på din computer. Da processeringstiden er forskellig fra computer til computer, har det også en betydning at du udfører alle dine testforsøg på den samme computer. Dette vil sikre et mere præcist grundlag for sammenligning af testresultaterne.
Når du opstarter testen vil du møde nedenstående start vindue. Her skal du indtaste det nummer din klasse er blevet tildelt samt et personligt elev ID, som tildeles hver elev på klassen. Jeres lærer vil informere jer om de konkrete numre. Det er vigtigt at huske/notere dette nummer, så du har det gennem hele søvneksperimentet. Hvis du ikke indtaster det sammen klasse- og elevID i begge test, bliver det svært at parre dine testresultater, hvilket vil være en begrænsning i den efterfølgende analyse. I det sidste felt skal du udfylde nummer på test dagen (0 = baseline, 1 = lang nat og 2 = kort nat).. Når alle 3 felter er udfyldt, klik på ”ok” for at starte testen. Når først testen er startet bedes du gennemføre den efter bedste evne, for at opnå gode, troværdige resultater. Husk at det er federe at arbejde med data med kvalitet. Gør jer umage, så bliver det efterfølgende arbejde sjovere.